Svar: Har han brug for mere mad?
19. december 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre, at I nu er væk fra gåen og vuggen i søvn i favn, super!
Hvis jeg skal sætte mængde af mælk og antal af amninger/flasker på i forhold til alder, så vil det se således ud:
6 måneder: 6 amninger/flasker og mellem 800-1000 ml mælk i døgnet.
7 måneder: 4 amninger/flasker og ca 750 ml mælk i døgnet.
8 og 9 måneder: 3 amninger/flasker og ca 600 ml mælk i døgnet.
10-12 måneder: 2 amninger/flasker og ca 400 ml mælk i døgnet.
Derudover skal barnet naturligvis have skemad, mælk i sin mad, vand af kop, mad i stykker, familiemad - kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta osv. ligesom barnet skal have vand at drikke, så væskebehovet også dækkes på denne måde.
Børn er naturligt forskellige og derfor vil nogle børn drikke lidt mere og andre børn lidt mindre og det skal der naturligvis være plads til, men det er nu de færreste børn der kan nøjes med 3 amninger eller flasker, når de kun er 6 måneder gamle. I den alder er mælken stadig deres hovedindtag også selvom de kan spise mere skemad og får flere skemåltider dagen igennem. Det er også sådan, at de fleste børn har det bedst med mange små måltider, så deres energibehov bliver jævn fordelt over døgnet, fremfor at de tilbydes få og meget store måltider.
Jeres dreng er stadig ikke blevet 6 måneder og jeg synes det lyder helt relevant at han får bryst eller flaske før sin formiddagslur og før sin middagslur - og det er rigtig dejligt, at du arbejder i samme bygning som institutionen og at du derfor kan gå ned og amme ham. Når han bliver 7 måneder, vil det dog være relevant at formiddagsamningen forsvinder, så de fire aminger eller flasker han skal have her, kommer til at ligge tidlig morgen, inden midddagslur, aften og sen aften. Og jeg tænker derfor, at det må kunne hænge sammen med vuggestuens dagsplan - altså at de giver ham flaske før han puttes til middagslur og ellers sørger du for, at han får sin mælk derhjemme….
Jeg forestiller mig derfor at en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.15: Havregrød/øllebrød, vand af kop
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: Frisk frugt og frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur, men i 7 måneders alderen trappes denne amning ud og mellemmåltidet fylder lidt mere.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, lidt agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur (eller tilbydes flaske af personalet)
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Powrnapper og stille og roligt kan den så undværes
Aften 18: Agurk, brødskorper eller lignende i hånden, grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23.30: Ammes
Amningen kl 03 begynder at rykke sig, så han kan sove et længere søvnstræk og derfor først vågner f.eks. kl 05, hvor han så ammes og sover videre. At sove igennem er derfor at sove fra ca 23.30 til 05, når han er 6-7 måneder gammel. Og jeg er således ikke enig i at I kan forvente at han kan sove hele natten uden mælk, når han ikke er ældre:)
Jeg synes det er længe at gå uden mad, hvis han ikke tilbydes noget om formiddagen… mon det er muligt, at du selv kan tage et glas frugtmos med til ham, som de så vil give ham? Bare så han får lidt ned i maven før sin formiddagslur?
Jeg følger den danske Fødevarestyrelses anbefalinger og de skriver blandt andet, at der ikke bør være mere end to til tre timer imellem måltiderne. Typiske måltider i løbet af en dag for et barn er:
Morgenmad i hjemmet eller institutionen
Mindre mellemmåltid i institutionen – specielt målrettet børn i vuggestuen
Frokost i institutionen
Større mellemmåltid i institutionen
Mindre mellemmåltid i institutionen eller hjemmet
Aftensmad i hjemmet
Mellemmåltid i hjemmet.
Fødevarestyrelsen har lavet forskellige publikationer med anbefalinger for mad i daginstitutioner - jeg skal sende til dig i en separat email, så du kan se, hvad anbefalingerne er:)
Der kan naturligt være forskel på Danmark og andre lande og du må derfor også et eller andet sted gå ud fra, at hvor I bor, gør man som man gør af bestemte årsager. Og børnene trives jo også i jeres land:) Du skal derfor prøve at finde balancen mellem de forskellige retningslinjer og forsøge at skabe den hverdag, som du fornemmer at jeres dreng vil trives bedst med…
Jeg kan dog sagtens forstå, at det er forvirrende og svært…
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul til jer alle tre!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske