Svar: Har han brug for mere mad?

19. december 2014

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Christina

Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre, at I nu er væk fra gåen og vuggen i søvn i favn, super!

Hvis jeg skal sætte mængde af mælk og antal af amninger/flasker på i forhold til alder, så vil det se således ud:

6 måneder: 6 amninger/flasker og mellem 800-1000 ml mælk i døgnet.
7 måneder: 4 amninger/flasker og ca 750 ml mælk i døgnet.
8 og 9 måneder: 3 amninger/flasker og ca 600 ml mælk i døgnet.
10-12 måneder: 2 amninger/flasker og ca 400 ml mælk i døgnet.

Derudover skal barnet naturligvis have skemad, mælk i sin mad, vand af kop, mad i stykker, familiemad - kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta osv. ligesom barnet skal have vand at drikke, så væskebehovet også dækkes på denne måde.

Børn er naturligt forskellige og derfor vil nogle børn drikke lidt mere og andre børn lidt mindre og det skal der naturligvis være plads til, men det er nu de færreste børn der kan nøjes med 3 amninger eller flasker, når de kun er 6 måneder gamle. I den alder er mælken stadig deres hovedindtag også selvom de kan spise mere skemad og får flere skemåltider dagen igennem. Det er også sådan, at de fleste børn har det bedst med mange små måltider, så deres energibehov bliver jævn fordelt over døgnet, fremfor at de tilbydes få og meget store måltider.

Jeres dreng er stadig ikke blevet 6 måneder og jeg synes det lyder helt relevant at han får bryst eller flaske før sin formiddagslur og før sin middagslur - og det er rigtig dejligt, at du arbejder i samme bygning som institutionen og at du derfor kan gå ned og amme ham. Når han bliver 7 måneder, vil det dog være relevant at formiddagsamningen forsvinder, så de fire aminger eller flasker han skal have her, kommer til at ligge tidlig morgen, inden midddagslur, aften og sen aften. Og jeg tænker derfor, at det må kunne hænge sammen med vuggestuens dagsplan - altså at de giver ham flaske før han puttes til middagslur og ellers sørger du for, at han får sin mælk derhjemme….

Jeg forestiller mig derfor at en dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.15: Havregrød/øllebrød, vand af kop

Afleveres i vuggestue

Formiddag 9: Frisk frugt og frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur, men i 7 måneders alderen trappes denne amning ud og mellemmåltidet fylder ...

Annonce

... lidt mere.

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, lidt agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur (eller tilbydes flaske af personalet)

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Powrnapper og stille og roligt kan den så undværes

Aften 18: Agurk, brødskorper eller lignende i hånden, grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23.30: Ammes

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Amningen kl 03 begynder at rykke sig, så han kan sove et længere søvnstræk og derfor først vågner f.eks. kl 05, hvor han så ammes og sover videre. At sove igennem er derfor at sove fra ca 23.30 til 05, når han er 6-7 måneder gammel. Og jeg er således ikke enig i at I kan forvente at han kan sove hele natten uden mælk, når han ikke er ældre:)

Jeg synes det er længe at gå uden mad, hvis han ikke tilbydes noget om formiddagen… mon det er muligt, at du selv kan tage et glas frugtmos med til ham, som de så vil give ham? Bare så han får lidt ned i maven før sin formiddagslur?

Jeg følger den danske Fødevarestyrelses anbefalinger og de skriver blandt andet, at der ikke bør være mere end to til tre timer imellem måltiderne. Typiske måltider i løbet af en dag for et barn er:

Morgenmad i hjemmet eller institutionen
Mindre mellemmåltid i institutionen – specielt målrettet børn i vuggestuen
Frokost i institutionen
Større mellemmåltid i institutionen
Mindre mellemmåltid i institutionen eller hjemmet
Aftensmad i hjemmet
Mellemmåltid i hjemmet.

Fødevarestyrelsen har lavet forskellige publikationer med anbefalinger for mad i daginstitutioner - jeg skal sende til dig i en separat email, så du kan se, hvad anbefalingerne er:)

Der kan naturligt være forskel på Danmark og andre lande og du må derfor også et eller andet sted gå ud fra, at hvor I bor, gør man som man gør af bestemte årsager. Og børnene trives jo også i jeres land:) Du skal derfor prøve at finde balancen mellem de forskellige retningslinjer og forsøge at skabe den hverdag, som du fornemmer at jeres dreng vil trives bedst med…

Jeg kan dog sagtens forstå, at det er forvirrende og svært…

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul til jer alle tre!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren